Mała Fatra, Słowacja – wycieczka wirtualna

Data wykonania: 2016-10-01.

O Małej Fatrze jako ciekawym celu wycieczek górskich usłyszałem zaraz po tym, jak podjąłem swoją pierwszą pracę w Bielsku-Białej. Koledzy i koleżanki, mieszkańcy Bielska-Białej, którzy przecież góry mieli (i mają) tuż tuż, można powiedzieć „pod nosem” wyjeżdżali w te góry często i bardzo mi je polecali. Trochę mnie to dziwiło, a nawet był to dla mnie rodzaj jakiegoś fenomenu. O Małej Fatrze mieszkając na Dolnym Śląsku nie słyszałem ani razu. Może dlatego, że były to góry leżące bądź co bądź poza granicą kraju i aby tam pojechać trzeba było zdobyć dewizy, paszport (później wystarczyła odpowiednia pieczątka w dowodzie osobistym)?
Dopiero niemal po 40 latach od zamieszkania w pobliżu granicy polsko-słowackiej postanowiłem zobaczyć i ja jak wygląda Mała Fatra.
Dojazd z Bielska-Białej do Małej Fatry nie jest zbyt uciążliwy, choć nie prowadzą tam (a szkoda) żadne drogi szybkiego ruchu. Na miejscu w Terchovej, w dolinie, w ktorej znajduje sie Vratna Chata było już bardzo dużo samochodów, ale na (darmowym!) parkingu znalazło się jeszcze i dla nas wolne miejsce.
Aby nie forsować się zbyt mocno postanowiliśmy wyjechać kolejką gondolową Vrátna – Chleb prawie na samą Przełęcz Snilowską (Snilovske Sedlo) i stamtąd przejść granią w stronę Chleba, dalej przez Hromove, Stieny na Południowy Gruń. Stamtąd Bardzo stromym zejściem doszliśmy do Chaty pod Poludniowym Gruniem i z powrotem do doliny, z której wyruszyliśmy, czyli do Vrantej Chaty.
Z powodu bardzo długiego i bardzo stromego zejścia z Południowego Grunia ta trasa okazała się ekstremalnie męcząca. Chyba żadna z górskich wypraw nie wywołała u nas takiego zmęczenia jak to przejście. Zmęczenie czułem w nogach jeszcze kilka dni po powrocie z Małej Fatry.
Czas przejścia według mapy nijak się ma do tego, ile nam to zajęło czasu. Ze wszystkimi postojami, których zresztą sobie nie szczędziliśmy spędziliśmy w Małej Fatrze ponad 5 godzin. Za to mamy sporo zdjęć i 26 panoram.
Niniejsza wycieczka zawiera wybrane panoramy z tego zestawu. Nie chciałem zamieszczać wszystkich zrobionych panoram, aby nie zanudzać oglądających.
Dla nas pobyt w Małej Fatrze okazał się być wspaniałym przeżyciem. Mam nadzieję, że ci, którzy tam byli przypomną sobie dzięki moim panoramom urok pokazanych miejsc, a dla tych którzy tam jeszcze nie byli zostaną zachęceni do tego, by samemu odwiedzić te miejsca.

Technika:
aparat: Canon 550D
obiektyw: Sigma 8 mm/F:3,5
ekspozycja: F:5,6, 1/320s, ISO 100
typ: panorama sferyczna
HDR: nie, tylko tone mapping